De 6 gezondste Italiaanse ingrediënten

  • Geplaatst op
  • Door Vincent Bakker
  • 0
De 6 gezondste Italiaanse ingrediënten

Zoals Nederlanders elke dag over het weer praten, zo praten Italianen elke dag over het eten. Italianen houden van eten. Wanneer je hen hoort praten over eten voel je de liefde ervoor. Het genieten van eten staat centraal. Voor een maaltijd wordt echt de tijd genomen. Niet voor niets bestaat een Italiaanse maaltijd uit vier maaltijden in plaats van drie. Maar hoe blijven Italianen dan zo slank en gezond? Vooral door verse en gezonde ingrediënten te gebruiken. De zes gezondste ingrediënten hebben we voor je op een rij gezet.

Pistache

Pistache is het Italiaanse ingrediënt uit het zuiden. Pistache is afkomstig van de plant pistacia vera, die groeit in het Middellandse Zeegebied en haar oorsprong vindt in het oude Perzië. De pistache is een langlevende plant en kan 200 tot 300 jaar oud worden. De boom ontwikkelt zich traag en produceert pas na 10 jaar vruchten. Pistachebomen worden doorgaans zo’n 10 meter hoog. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat het eten van pistache heel gezond is. Zo zijn de noten rijk aan mineralen, zoals ijzer, zink, calcium, fosfor en magnesium en vitamine B.

Olijfolie

Vetten zijn lang niet altijd even gezond. Maar gelukkig is olijfolie een waardevolle bron van plantaardige vetten die ons lichaam helpen gezond te blijven. Olijfolie is rijk aan antioxidanten en enkelvoudige onverzadigde vetzuren die ons helpen om onszelf beter te voelen. Daarnaast is extra vierge olijfolie ook nog eens heel goed voor je huid. Dit komt door de aanwezigheid van vitamine E. De Oostenrijkse keizerin Sisi zou zelfs regelmatig baadden in een bad met flink wat olijfolie om haar huid jong te houden. Maar let op, wanneer je de olijfolie geopend hebt nemen haar heilzame eigenschappen snel af.

Zalm en makreel

Met één van de langste kustlijnen van Europa, vind je in Italië vooral veel vis. Er is dan ook genoeg te kiezen en het is ook nog eens één van de gezondste delicatessen. Vis is rijk aan eiwitten en bevat ook essentiële vetzuren, omega-3, goed tegen kanker en hart-en vaatziekten. Vooral zalm en makreel zijn van alle vissoorten het meest gezond. Deze vissen zijn dikker dan de andere soorten en bevatten daarom de grootste hoeveelheid omega-3.

Sinaasappelssinaasappelen

Italianen zijn dol op vers en vooral op vers fruit. In het landschap zul je dan ook regelmatig sinaasappelbomen vinden waar de mooiste sinaasappelen aan groeien. Klein voordeel, ze zijn niet alleen lekker maar ook heel gezond. Naast vitamine C, bevatten sinaasappelen veel antioxidanten. Deze beschermen weefsels en het DNA in cellen tegen vrije radicalen. Vrije radicalen zijn agressieve stoffen die schade kunnen veroorzaken aan cellen en weefsels. Studies tonen aan dat sinaasappelen bijzonder effectief zijn in het voorkomen van kanker in het spijsverteringskanaal.

Rucola

Bij de meeste Italiaanse maaltijden worden heerlijke salades geserveerd van sla, tomaat, mozzarella overgoten met heerlijke dressing. Met een beetje rucola erbij is je salade nog gezonder. Deze groente heeft namelijk een goede uitwerking op onze gezondheid. Het is namelijk rijk aan water en heeft een drainerende werking. Het vult snel maar heeft toch weinig calorieën. Ook helpt het de eetlust opwekken, wat vooral belangrijk is voor mensen die lijden aan aandoeningen die leiden tot verminderde eetlust. En doordat het rijk is aan calcium en magnesium heeft het ook nog eens een positief effect op onze botten.

Peper

Hoe zuidelijker hoe pittiger. Italianen houden ervan hun maaltijden te voorzien van een stevige bite. Men gebruikt hiervoor met name pepers. Hoewel je er niet teveel van moet eten, is het af en tot heel gezond om pepers te gebruiken. Ze versterken namelijk het immuunsysteem en zijn goed voor je maag. Ook zorgen pepers ervoor dat je gaat zweten. Wel zo handig op een zomerse dag, hierdoor koel je immers sneller af. Tot slot geven ze je endorfinesysteem een oppepper, waardoor je een goed-gevoel-boost krijgt.


Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden